شستن لباس نوزاد، با دست یا ماشین لباسشویی؛ کدام یک بهتر است؟
تاریخ انتشار:
1401-11-16

پس از هفته‌های پراسترس بارداری، اینک چشمتان به جمال نوزاد زیبایتان روشن شده است و از در آغوش گرفتن و نوازش او لذت می‌برید. اما این همه داستان نیست! شما شب و روزهای پرمشغله‌ای دارید. فارغ از بی‌خوابی و سردرگمی برای علاج گریه‌های گاه و بی‌گاه، یک چالش جدی‌ دیگر هم خواهید داشت و آن اینکه برای شستن لباس نوزاد باید از چه شیوه‌ای استفاده کنید؟! شستشوی لباس نوزاد با دست بهتر است یا ماشین لباسشویی؟!
با صابون بچه باید لباس‌ها را شست یا مایع لباسشویی یا پودر؟! آیا لباس‌های لکه شده را وایتکس بزنید یا نه؟! همه این‌ها سوالاتی است که ممکن است شما به عنوان یک مادر دغدغه‌مند که اولین‌بار است نگهداری از نوزاد را تجربه می‌کنید از دوستان و نزدیکان بپرسید و هر کدام یک راه‌حل سنتی یا مدرن را پیش پای شما بگذارند. نگران نباشید، ما در این مقاله راه‌حل‌های کاربردی برای شستن لباس نوزاد ارائه می‌دهیم تا هم لباس‌ها تمیز شوند، هم کیفیت آن‌ها حفظ شود و هم پوست ظریف فرزندان دلبند شما تحریک نشود.

لباس بچه را با چی بشوریم؟


بسیاری از مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند می‌پرسند که آیا با مایع لباسشویی یا پودرهای معمولی می‌توانند برای شستن لباس نوزاد خود اقدام کنند؟! پاسخ مثبت است. واقعا لازم نیست هزینه‌های سرسام‌آوری برای خرید مایع مخصوص شستشوی لباس نوزاد بپردازید. همگی به خوبی می‌دانیم که نگهداری از نوزاد و لوازم جانبی او به اندازه کافی اقتصاد یک خانواده معمولی را تحت شعاع قرار می‌دهد؛ بنابراین بهترین راه این است تا جایی که امکان دارد از هزینه‌های اضافی کم کنیم. 
لازم نیست مایع لباسشویی نوزاد را از بزرگسالان جدا کنید. تنها نکته‌ای که هنگام انتخاب یک شوینده برای شستشوی لباس نوزادی باید به خاطر داشته باشید، این است که به سراغ یک شوینده غیر بیولوژیکی بروید. علت این است که همیشه مقداری از شوینده روی لباس‌ها باقی می‌ماند که در اثر تماس با پوست، ممکن است عوارض مختلفی بر جای بگذارد.
توضیح اینکه شوینده‌های لباس به‌طورکلی به دو دسته بیولوژیک و غیر بیولوژیک تقسیم‌بندی می‌شوند. شوینده‌های بیولوژیک دارای آنزیم‌های قوی هستند که با تشخیص دقیق لکه، مولکول‌های چربی، روغن و... را از روی سطح لباس پاک می‌کنند بدون اینکه به بافت آن آسیب برسانند. این نوع شوینده‌ها بسیار سریع و آسان عمل می‌کنند و در شستشو با دمای پایین هم اثر می‌گذارند. 
به عنوان مادری که همیشه با لکه‌های لباس نوزاد درگیر هستید، قطعا اکنون با خود می‌گویید: «چقدر خوب! شوینده‌های آنزیم‌دار بهترین گزینه برای شستن لباس نوزاد هستند»، ولی نه! این آنزیم‌ها برای افرادی که دچار آلرژی خفیف هستند یا پوست حساسی دارند،  اصلا مناسب نیستند. به همین دلیل باید به سراغ شوینده‌های معمولی بروید که غیربیولوژیک و فاقد آنزیم هستند. این نوع شوینده‌ها هم عملکرد قابل قبولی دارند، فقط کافی است لباس‌ها را با دمای بالاتری شستشو دهید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید. بنابراین می‌توانید یک پودر یا مایع لباسشویی فاقد آنزیم انتخاب کنید و برای همه افراد خانواده استفاده کنید. 

لباس بچه را با چی بشوریم؟


آیا لباس‌های جدید نوزاد را قبل از پوشیدن باید بشوییم؟


اگرچه برخی‌ها معتقدند شستن لباس نوزاد قبل از پوشیدن یک عمل وسواسی است و لزومی ندارد،  اما واقعیت این است که پوست نوزادان به خصوص در ماه‌های ابتدایی پس از تولد، بسیار حساس است و ممکن است به هرگونه آلودگی واکنش نشان دهد. بنابراین منطقی است لباس جدید را بشویید؛ چراکه اصلا مشخص نیست چند بار از محافظ پلاستیکی خود خارج شده است، چند ماه کنج انبار یا در قفسه فروشگاه مانده است و چگونه بسته‌بندی پستی شده است تا برای شما ارسال شود یا در پاکت خرید در مسیر بازگشت از خرید حضوری با چه آلودگی‌ها و حشراتی مواجه بوده است.

 

شستن لباس نوزاد، با دست یا ماشین لباسشویی؛ کدام یک بهتر است؟! 


واقعیت این است که هنوز بین طرفداران نظریه شستن لباس نوزاد با دست و شستشوی لباس‌ها با ماشین، تفاهم و تعادلی ایجاد نشده است!  هر کدام برای خود دلایلی دارند که البته غیرمنطقی نیست! ما هم این انتخاب را به شما واگذار می‌کنیم، اما در ادامه مزایا و معایب هر کدام از روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم.

 

شستن لباس نوزاد با دست


شستن لباس نوزاد با دست 


طرفداران شستن لباس نوزاد با دست، معتقد هستند که به علت عدم تکامل سیستم ایمنی نوزاد، ممکن است عفونت از هر راهی وارد بدن آنان شود و منجر به بیماری گردد. به عقیده این گروه یکی از مواردی که معمولا از سوی خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شود و می‌تواند به‌راحتی میکروب را از طریق پوست یا حفره‌های بینی و دهان وارد بدن نوزاد کند،  لباس‌های آن‌هاست. 
شستشوی لباس نوزاد به وسیله ماشین لباسشویی نمی‌تواند باکتری‌های لباس را ریشه‌کن کند و به همین علت بهترین راه در امان نگه داشتن نوزادان، شستن لباس آن‌ها با دست است. از مزایای این روش این است که به محض کثیف شدن لباس می‌توانید اقدام به شستن لباس نوزاد کنید و لازم نیست منتظر بمانید تا چند تکه لباس جمع شود و بعد داخل ماشین رختشویی بیندازید؛ هم چنین در مصرف آب و برق هم صرفه‌جویی می‌کنید. از معایب این روش باید به کمتر شدن عمر لباس در اثر سایش بر اثر چنگ زدن، گرفتن زیر فشار آب و وقت‌گیر بودن این روش اشاره کرد.

 

شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی 


طرفداران شستشوی لباس نوزاد با ماشین لباسشویی معتقدند یک مادر که اولین تجربه فرزندپروری خود را پشت سر می‌گذارد، به اندازه کافی با مشکل کمبود وقت برای رسیدگی به خود، خواب و تفریح مواجه است! بنابراین شستن لباس با دست حتی اگر 5 دقیقه هم طول بکشد، از وقت استراحت یک مادر جوان کاسته است. از طرفی برخی از لباس‌ها و لکه‌ها را باید با آب‌های داغ‌تر و مواد قوی‌تر شستشو داد که پوست دست در برابر حرارت و مواد دوام نمی‌آورد و بهتر است ماشین لباسشویی این کار را انجام دهد. 
برای شستن لباس نوزاد با ماشین باید توجه داشته باشید که حتما طبق برچسب مارک لباس عمل کنید. اگر از طریق نی‌نی لوس برای نوزاد زیبای خود پوشاک خرید کرده باشید، حتما روی اتیکت لباس نحوه شستشو را مشاهده کرده‌اید. روی برچسب لباس‌های مارک، اطلاعاتی درباره درجه حرارت، جنس پارچه لباس، نحوه شستشو، نحوه خشک کردن و مایع لباسشویی درج شده است. ضمنا شما می‌‌توانید برای خرید لباس فرزندان یک ماهه تا 20 ساله خود از طریق فروشگاه اینترنتی ما اقدام کنید.
از معایب روش شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی باید به شستشوی تفکیکی هر جنس لباس، هر رنگ پارچه و باقی ماندن مقداری از شوینده روی لباس اشاره کرد.

 

مایع شستشوی لباس نوزاد باید چگونه باشد؟


به طور کلی باید گفت مایع شستشوی لباس نوزاد باید ملایم باشد، یعنی عطر و بوی تند بر جای نگذارد و حاوی آنزیم‌های قوی که بافت پارچه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ممکن است تحریکات پوستی بر جای بگذارند، نباشد. اکثر شما مادران جوان معمولا با توصیه شستن لباس نوزاد با صابون گلنار، جوش شیرین و وایتکس مواجه شده‌اید. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که چقدر این ادعاها صحت دارد.

 


شستن لباس نوزاد با وایتکس 


شستن لباس نوزاد با وایتکس از چند جهت اشتباه است. اشتباه رایجی که بسیاری از مادرها وقتی از شستن لکه با دست و ماشین رختشویی خسته می‌شوند به آن پناه می‌برند. گفتیم که لباس نوزاد را باید با شوینده ملایم شستشو داد، شوینده‌های تند با عملکرد سریع می‌توانند سلامت فرزندتان را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر اینکه ایجاد حساسیت یا اگزما می‌کنند، کاری می‌کنند تا لباس زودتر از حد معمول کهنه شود و در معرض پارگی قرار بگیرد. این در حالی است که لباس‌های نوزادی به جهت مواد اولیه به کار رفته در آن که همواره در زمره مرغوب‌ترین الیاف است، گران هستند و از نظر اقتصادی نیز برای شما هزینه‌بر خواهد بود. بنابراین بهتر است اگر از دست لکه‌ها خسته شده‌اید، برای شستن لباس نوزاد به دنبال راه‌حل‌های دیگری بگردید.


شستن لباس نوزاد با صابون گلنار 


گلنار، یکی از قدیمی‌ترین برندهای شوینده در کشور ماست که قدمت آن به نیم قرن می‌رسد! این محصول به سبب کارایی خوب و قیمت مناسب همواره در سبد خرید ایرانی‌ها حضور داشته و برای مصارف شستشوی سر، بدن و لباس مورد استفاده قرار گرفته است. مادران قدیم برای شستشوی کهنه‌های پارچه‌ای نوزادان از این صابون استفاده کرده‌اند و هیچگونه واکنش آلرژیک نیز درباره آن گزارش نشده است. به‌عنوان یک شوینده ملایم برای شستن لباس نوزاد می‌توانید از گلنار استفاده کنید، اما پس از نخستین استفاده، حتما بدن نوزاد را زیر نظر بگیرید و هرگونه التهاب، قرمزی، جوش و یا واکنش‌های پوستی را با پزشک در میان بگذارید. 

 

شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی


شستن لباس نوزاد با جوش شیرین


جوش شیرین در کنار نمک، سرکه سفید و آب‌لیمو، همواره یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن لکه‌ها بوده است و معمولا حساسیت ایجاد نمی‌کند. اگر از جوش شیرین در کنار موادی مانند سرکه یا آب‌لیمو برای شستن لباس نوزاد استفاده می‌کنید، حتما لباس را به خوبی آب‌کشی کنید تا بوی مواد روی لباس باقی نماند و باعث آزار نوزاد نشود.


نتیجه گیری و جمع بندی


ما در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کافی درباره نحوه شستشوی لباس نوزاد را به شما ارائه کنیم و به ابهامات و سوالات در این مورد پاسخ دهیم. چنانچه به دنبال خرید بهترین نوع لباس‌ها برای فرزندان یک ماهه تا 20 ساله خود با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت هستید، از دسته‌بندی محصولات فروشگاه اینترنتی نی‌نی لوس دیدن کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید لباس بچه گانه مراجعه نمایید.
 

افزودن کامنت
نظر خود را ثبت کنید.